“Afdelingen versterken elkaar voor collega’s en klanten”

In de afgelopen jaren hebben de afdelingen PIM en Marketing bij Van Egmond Groep groei en ontwikkeling doorgemaakt. Hans de Croon, directeur Business Development & Marketing, vertelt graag meer over deze ontwikkeling, het belang hiervan en wat dit heeft opgeleverd.

“We kijken altijd vanuit het oogpunt van de klant. Hierbij bedenken we ons altijd hoe wij kunnen verbeteren en de klant nog beter kunnen faciliteren”

Waar kwam de behoefte voor de ontwikkeling vandaan?

“We kijken altijd vanuit het oogpunt van de klant. Hierbij bedenken we ons altijd hoe wij kunnen verbeteren en de klant nog beter kunnen faciliteren met de juiste mogelijkheden en informatie. De samenhang tussen PIM, marketing en E-commerce is hiervoor belangrijk. We wilden onze data verbeteren en ook de manier waarop hiermee gewerkt werd. Het automatiseren van werkzaamheden met de kennis en ervaring binnen ons team was hierbij een uitgangspunt, maar we wilden verder ontwikkelen.”

Hoe zijn de afdelingen gaan groeien?

“Onze PIM-afdeling bestond aan het begin van de ontwikkelingen uit slechts één persoon. Naarmate wij beter inzagen dat we bij PIM meer kunnen doen dan het verwerken van stamdata, zijn we deze afdeling gaan uitbreiden. Zo bestaat de afdeling nu uit vier collega’s die zich dagelijks bezig houden met de productdata en bijbehorende digitale assets volledig, accuraat en actueel te krijgen en houden.”

En hoe zien de ontwikkelingen bij de marketingafdeling eruit?

“Een aantal jaar geleden is onze marketingfunctie een afdeling geworden. Voorheen viel deze samen met E-commerce. We zijn de werkzaamheden gaan professionaliseren en uitbreiden. Eerst was er hulp vanuit een externe partij en nu zijn we met twee fulltime marketingcollega’s. Bij de ontwikkelingen die we doormaken vanuit het oogpunt van de klant, hoort ook dat onze marketing hierop afgestemd werd. We zijn bijvoorbeeld nog beter gaan kijken naar de customer journey en de gerichte inzet van marketingmiddelen.”

Wat heeft dit opgeleverd voor de andere collega’s?

“Het leuke is dat vanuit de inzichten die we hebben gekregen, de afdelingen elkaar nu meer en beter kunnen ondersteunen. Zo helpt PIM de organisatie met data; marketing verwijst daar dan weer naar in campagnes. E-commerce biedt het platform, in de vorm van onze Portal, waarop alles vervolgens samenkomt voor collega’s en klanten.”

“De samenwerking tussen afdelingen is hierbij erg belangrijk. Werkprocessen en -afspraken worden niet alleen binnen teams en afdelingen afgestemd, maar ook op basis van de wensen van andere afdelingen. Dit resulteert in een open en eerlijke manier van samenwerken die ons allemaal versterkt.”

Zijn er andere positieve effecten van deze ontwikkeling?

“Zeker! We merken dat veel leveranciers graag met ons willen samenwerken. Zo ziet Schneider Electric ons, vanwege de goede samenwerking tussen E-commerce, PIM en marketing en de bereikte resultaten, als één van de eerste partners in de wereld als ‘Leader’ binnen hun BOPP (Best Online Partner Program). Daaruit blijkt voor ons het vertrouwen van fabrikanten in onze werkwijze en het positieve effect van de ontwikkelingen.”

“Dankzij de inzichten kunnen de afdelingen elkaar beter ondersteunen”

ORGANISATIE IN BEWEGING