Durven, leren, aanpassen

Begin 2022 ging het nieuwe performance management live in Sonepeople. Met als belangrijke ingrediënten: drie mindsets op het gebied van persoonlijk leiderschap en een herijkte set van zes competenties. Dat was wennen, maar het leverde ook mooie gesprekken op.

Marie-José Koole (directeur HR & IC) stond met haar collega’s binnen Sonepar aan de wieg van de nieuwe systematiek. HR adviseurs Denise van Zoest en Marten van der Schaaf dachten binnen Technische Unie vanaf het begin mee over adoptie en traden op als key users. Samen blikken ze terug op dat eerste jaar.

Wat is de visie achter de nieuwe PM-methodiek?

Marie-José: “De buitenwereld verandert heel snel. Als je daarin toonaangevend wil zijn moet je een team hebben dat met elkaar op die veranderingen kan inspelen. Vanuit dat idee hebben we binnen Sonepar het leiderschapsmodel ontwikkeld met de mindsets durven, leren en aanpassen. Om deze manier van denken bij iedereen in het DNA te krijgen is Sonepeople ontwikkeld, de medewerkersdatabase en methodiek die wereldwijd de basis is voor leren en ontwikkelen.”

Er kwamen ook nieuwe competenties. Waarom was dat?

Marten: “Ooit hadden we de POP-gesprekken, POP staat voor persoonlijk ontwikkelingsplan. Maar dat was weinig resultaatgericht. Het PM-systeem daarna was wel resultaatgericht, maar kende maar liefst 23 competenties en iedereen had er minimaal 7. Een deel werd helemaal nooit gebruikt. Sonepeople kwam eigenlijk precies op het moment dat we de competenties wilden gaan aanpakken.”

“De competenties en mindsets zijn compact en voor iedereen hetzelfde”

- Denise van Zoest

“Ik heb oprecht genoten van de gesprekken”

- Marie-José Koole

Wat leveren die nieuwe competenties en mindsets op?

Denise: “De competenties en de mindsets geven richting aan hoe we met elkaar samenwerken. Het is compact en voor iedereen hetzelfde.”

Marie-José: “Competenties als resultaatgericht zijn, inspireren of besluiten nemen, gelden voor ons allemaal. Het is belangrijk dat iedereen deze ontwikkelt, maar wel op het niveau dat voor een bepaalde functie nodig is. Zo willen we de competenties in ons DNA en in de cultuur krijgen.”

Marten: “Het leiderschapswiel geldt dus ook voor iedereen, niet alleen voor leidinggevenden. Het gaat over persoonlijk leiderschap. Op welke functie je ook zit, we moeten allemaal blijven leren.”

Hoe hebben jullie de organisatie meegenomen in de nieuwe PM-methodiek?

Marten: “We hebben eerst gefocust op de leidinggevenden en ze meegenomen in het verhaal van het persoonlijk leiderschapsmodel. Alle leidinggevenden hebben een workshop gevolgd en een e-learning gedaan. Daarna hebben leidinggevenden het overgebracht aan hun team.”

Marie-José: “Tegelijkertijd hadden we een uitgebreide campagne lopen met filmpjes, banners, artikelen op intranet, e-learnings en informatieflyers. Overal zag je uitingen van Sonepeople. Daardoor konden de leidinggevenden een herkenbaar verhaal vertellen.”

En wat zijn jullie bevindingen tot nu toe? Wat horen jullie terug uit de organisatie?

Denise: “Ik kreeg laatst een mailtje van een leidinggevende die zei: ik heb de e-learning weer bekeken, en nú snap ik het. Daaruit haal ik dat het toch echt tijd nodig heeft om te landen. De eerste PM-cyclus was wennen voor iedereen.”

Marten: “Mensen zijn positief over de verfrissing en over het feit dat alles nu in één systeem zit. Leren, PM en straks ook talentontwikkeling. Tegelijkertijd moet iedereen het zich eigen maken. Dat je eerst resultaatafspraken maakt en dat de competenties later in het jaar aan de orde komen. En dat functieomschrijvingen en competenties in losse documenten staan.”

Denise: “Bij Logistiek zijn de collega’s blij dat ze niet meer elke keer hoeven in te loggen. Ze moesten wel wennen aan de scheiding van PM-doelen en ontwikkeldoelen, maar daardoor werd het wel een stuk concreter.”

Marie-José: “PM was een routine geworden en dat is het nu niet meer. Wat dat betreft is een verandering altijd goed, je moet er weer écht over nadenken. Het mooie aan dit systeem vind ik dat de mogelijkheid om je wereldwijd te ontwikkelen onder handbereik ligt. Als ze in België een goede CRM-specialist zoeken en jij bent dat, dan is het eenvoudig om die mooie stap te maken.”

Hoe hebben jullie de eerste cyclus persoonlijk ervaren?

Marie-José: “Ik vond het verfrissend omdat het anders was. Het integrale van het systeem sprak me aan en de verschillende stappen door de tijd heen. En ik heb oprecht genoten van alle gesprekken. Kijken naar de talenten binnen het team en iedereen op de juiste plek zetten, dat vind ik geweldig.”

Denise: “Als gebruiker moest ik ook soms zoeken en nadenken over wat nou precies werd gevraagd. Maar hoe vaker je dat doet hoe gemakkelijker het gaat. Ik vind het prettig dat PM gekoppeld is aan de module Leren. En de focus op resultaatdoelstellingen is fijn: wat ga ik komend jaar betekenen voor de organisatie? En waar geef ik prioriteit aan?”

Marten: “Wat ik spannend vond, maar ook leuk, is dat je eerst zelf je eigen beoordeling doet, en daarna je leidinggevende. Daarna reflecteer je daar samen over, ook als je er misschien verschillend over denkt. Het belangrijkste is dat het over jóuw toegevoegde waarde en ontwikkeling gaat en daar ga je dan samen mee aan de slag. Sonepeople biedt daarin een duidelijke leidraad.”

“Mensen zijn positief over de verfrissing en over het feit dat alles nu in één systeem zit”

- Marten van der Schaaf

MENSEN